ІКТ на службі педагогів закладу дошкільної освіти

(матеріали з практики роботи)

       Співпрацюючи з дітьми, ми відзначаємо що сучасні малюки дуже цікаві, допитливі, вони ставлять безліч різноманітних запитань. Їм подобається розповідати і слухати історії про самих себе і про все, що є навколо. Вони люблять малювати будинки, тварин, дерева, своїх батьків, казкових персонажів і т.д. Їм подобається щось майструвати, будувати, гратись і взаємодіяти з іншими дітьми і дорослими. ІКТ можуть допомогти дітям у всіх вище згаданих речах. Вони можуть принести дітям і зміст, і діяльність, які викликають і підтримують у них сильні і корисні емоції. У кінцевому рахунку ІКТ можуть слугувати умовами та інструментами розвитку дитини. Саме тому, ІКТ сьогодні посідають значне місце в освітньому процесі нашого закладу. Вони є засобом оптимізації освітньої діяльності дошкільників і розвитку їхніх життєвих компетенцій, своєрідним «інтелектуальним знаряддям».  Тому, особливу увагу приділяємо створенню інтегрованого інформаційно-розвивального предметно-ігрового середовища, де ІКТ поєднуємо з іншими дидактичними засобами та методами.

       До категорій ІКТ, які ми використовуємо у практиці закладу дошкільної освіти належать: комп’ютери, планшети, проектори, медіапісочниця, вебкамера, цифрові фотоапарати та відеокамери, смартфони, звукозаписуючі пристрої, навчальні програмні продукти, цифрові та програмуючі іграшки тощо. Усе вище перераховане ми використовуємо на всіх етапах організації життєдіяльності дітей: під час організованої навчально-пізнавальної діяльності ( на початку – для включення дитини в роботу; в середині – для подачі осноаного матеріалу; наприкінці – для закріплення отриманого досвіду; при організації прогулянок, свят та розваг, під час ранкової та гігієнічної гімнастик, рухливих ігор, при організації СХД, ручної праці та театралізованої діяльності, під час різного роду ігор та спостережень, пошуково-дослідницької діяльності.

        Сучасні гаджети розширюють горизонти для ознайомлення дітей з навколишнім світом і при цьому дають їй змогу відчувати себе активним суб’єктом пізнавальної діяльності.

     Завдяки комплексному використанню ІКТ ми осучаснили освітній процес презентаціями, відео та аудіо-фрагментами, мультфільмами, казками, флеш-іграми, фізкультхвилинками, вправами для очей, віртуальними дослідниками тощо.

            Використовуючи ІКТ у роботі з дітьми дошкільного віку, ми ретельно підходимо до відбору їх засобів та продуктів, враховуючи інтереси і потреби розвитку малюків. Передусім ми аналізуємо, чи відповідають вони наступним вимогам:

- ігровий характер

- легкість для самостійних занять дитини;

- розвиток широкого спектра навичок і уявлень;

- відповідність віку;

- дослідницький характер;

- цікавість.

        Послуговуючись цими характеристиками та з метою задоволення потреб наших вихованців, забезпечення поступальної траєкторії їх розвитку, ми створюємо власні продукти ІКТ.

Пропонуємо  вашій увазі дайджест авторських напрацювань.

1. Ми створюємо власні презентації, електронні банки аудіо та відео інформації до тем, з якими діти знайомляться протягом тематичного тижня. Цей матеріал використовуємо як для подачі нової інформації, так і для поглиблення та закріплення знань малюків.

2.Систематизували серії аудіо та відео психологічних казок, релаксаційних пауз, хвилинок радощів та пустощів з метою створення психологічного комфорту, розвитку емоційно-вольової сфери наших вихованців.

3. До медіатеки закладу входять серії мультимедійних ігор. Мультимедійні ігри – це цікавий спосіб пізнання. Вони яскраві і захоплюючі, допомагають дошкільнятам відчути себе знавцями та дослідниками, захопившись цікавим сюжетом, ігровим персонажем, проблемною ситуацією.

- У посібнику «Мовленнєвий конструктор» - зібрано ігри, спрямовані на розвиток мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку: розширення словника, формування граматичної правильності мовлення, активізація зв’язного мовлення тощо.

- «Правова абетка дошкільника» - це добірка флеш-ігор, спрямованих на формування правової культури дітей середнього та старшого дошкільного віку.

- «ІТ-логіка», серія ігор логіко-математичного змісту. Цікаві подача матеріалу, мультяшні герої мотивують малюків до виконання завдань.

- «Флеш-економіка» - це мультимедійна економічна ігротека для дошкільнят, спрямування на формування економічної культури та фінансової грамотності наших вихованців. Діти закріплюють свої вміння і навички розрізняти економічні поняття та терміни, співвідносити ціну товару та наявні кошти, вчаться бути ощадливими та економними.

- «ВухоЛапоХвіст» - побудований за напрямками «Свійські тварини», «Лісові звірі», «Екзотичні тварини». Флеш-ігри мотивують малюків не лише пізнавати загадки цікавого та захоплюючого світу тварин, а й стати помічниками та захисниками друзів наших менших.

- розпочали роботу над розробкою та упорядкуванням добірки мультимедійних ігор національно-патріотичного спрямування. Створено та апробовано наступні «Логічна вишиванка», «Українські національні страви», «Державні та народні символи України».

4. Ще одна цікава знахідка – голограми. Використовуючи планшети, смартфони та призми, отримуємо 3-D зображення.

Алгоритм роботи простий: увімкнути електронний пристрій, знайти відповідне відео, запустити його, поставити у центр екрану призму. З’являється зображення для дослідження. Просто! Проте малюки мають можливість детально розглянути будову зображуваного зі всіх сторін, співвіднести розміри деталей, порахувати їх, проаналізувати способи з’єднання тощо. А далі – відтворити побачене за допомогою конструктора, паперу, глини, піску, олівця, природного чи покидькового матеріалу. Під час такої діяльності малюки не лише актуалізують набутий досвід, а й розширюють його.  У своїй практиці використовуємо голограми «Тварини», «Риби», «Квіти», «Метелики», «Планети» тощо. Розглядаючи їх, стимулюємо пізнавальну активність, образне мислення, мовлення запитаннями, вправами: Хто, що це? З чого це видно? Що робить?Назви ознаки. Доповни речення. Склади речення про, опиши тощо.

5. Створюючи різноманітні освітні ситуації: дослідницько-пошукові, комунікативно-діалогові, ігрові - використовуємо у роботі з дітьми смартфони, планшети і технологію доповненої реальності, наприклад Quiver.

     За допомогою смартфона та спеціального мобільного додатка на очах у дитини картинки, сторінки книжок «оживають», ілюстрації перетворюються на 3D-моделі, за якими можна спостерігати, гратись з ними, чути звуки та виконувати завдання. Це відмінний інструмент для здобуття інформації з різних тем, що дозволяє краще зрозуміти матеріал. Наприклад, діти спостерігають за тим, як розкриваються пелюстки екзотичної квітки, як рухається у воді морський коник, як гусінь ховається від пташок, досліджують зоряне небо, процеси виверження вулкану та насування шторму, мають змогу познайомитися із різними витворами мистецтва, які зберігаються в різних музеях світу тощо.

      Тобто, використання технології доповненої реальності дає змогу дошкільнятам побувати в місцях, куди важко або неможливо потрапити, розглянути в усіх деталях об’єкти, до яких немає вільного доступу. Методика використання доповненої реальності виглядає таким чином: педагог знайомить малюків з певним матеріалом, потім за допомогою смартфона розглядають його. Діти бачать все те, про що їм щойно розповідали, практично в реальному житті. Малюки описують, аналізують, порівнюють побачене і почуте, роблять висновки. Такий досвід характеризується емоційністю та яскравістю, тому засвоюється дітьми краще.

    Крім того, малюки, за бажанням, можуть самі розмалювати, запропоновані додатками доповненої реальності, розмальовки, використавши знайомі їм способи образотворення: як класичні, так і нетрадиційні. Розмальовані дітьми картинки миттю оживають і опиняються перед їхніми очима. Це дозволяє дітям розкрити свій творчий потенціал і взаємодіяти з особисто створеним персонажем. Як показує практика, кожна розмальована дітьми картинка оживає у своїй унікальній кольоровій гамі, що дає маленькому художнику безпосереднє і особливе почуття відповідальності і задоволеності.

    Працюючи зі смартфонами, планшетами та додатками доповненої реальності Quiver дошкільнята:

  • збагачують досвід розмальовування;
  • насолоджуються тим, як їх художній твір чарівним чином оживає на смартекрані;
  • мають змогу переглядати анімації з будь-якого кута;
  • взаємодіють і грають в ігри з анімованими персонажами, торкаючись до екрану;
  • вдосконалюють вміння оперувати поняттями величин та навиками масштабування.

  Додатки доповненої реальності роблять цікаві речі ще цікавішими, а наших вихованців – ще розумнішими. Звичайно, це лише перші наші кроки у цікавий і творчий світ ІКТ. І ми не плануємо зупинятись, адже переконані, що ІКТ в дошкільному навчальному закладі можна розглядати як один із засобів організації сучасного освітнього процесу в закладі дошкільної освіти.

    Зауважимо, що використання ІКТ - це не витіснення традиційних форм і методів, а гармонійне поєднання з ними. ІКТ не замінюють вихователя, а стають ефективним дидактичним засобом в руках вдумливого педагога.

     Отже, продумана робота щодо інтеграції ІКТ в освітній простір садочка дає змогу підвищити інтерактивність освітньої системи, перейти від пояснювально-ілюстративного способу навчання до діяльнісного, за якого дитина стає активним суб’єктом, а не пасивним об’єктом педагогічної дії.

Безпечний Інтернет для мам і тат, і для малят

  Інтернет-технології стали природною складовою життя сучасних дітей. Комп'ютер є не тільки розвагою, але й засобом пізнання, спілкування, самовираження та розвитку особистості.Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв'язання задач.

   Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.

   Діти і підлітки можуть наразитися на безліч ризиків в Інтернет-просторі: порнографія, порушення авторських прав, пропаганда екстремізму, наркотиків, нецензурні тексти; віруси, трояни, спами, он-лайн шахрайства; незаконні контакти, кіберпереслідування (погрози, сексуальні домагання з використанням інформаційних технологій) тощо. Всі ці небезпеки та ризики, з яким діти можуть зіштовхнутися поділено на чотири групи: контентні ризики, комунікативні ризики, електронні ризики, споживчі ризики.

  Контентні ризики — це матеріали (тексти, картинки, аудіо і відеофайли, посилання на сторонні ресурси), що містять насильство, агресію, еротику і порнографію, нецензурну лексику, інформацію, що розпалює расову ненависть, пропаганду анорексії і булімії, суїциду, азартних ігор, наркотичних речовин і т.д. Як допомогти дитині уникнути зіткнення з небажаним контентом? Навчіть дитину радитися з дорослими і негайно повідомляти про появу небажаної інформації подібного роду.

   Комунікаційні ризики – це знайомства і спілкування в Інтернеті під час яких на дитину можливий кібербулінг та кібергрумінг.

   Кібербулінг — переслідування, повідомленнями в Інтернеті, що містять образи, погрози та агресію; це підлітковий віртуальний терор, напад із метою завдати психологічної шкоди. Простіше кажучи — сучасний цифровий аналог дитячого знущання. Останнім часом основною платформою для кібербулінгу стали соціальні мережі.

    Кібергрумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах. Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну площину.

   Електронні ризики. Викрадання персональної інформації, яке відбувається завдяки вірусам, шпигунським програмам, необдуманому висвітленню власної конфіденційної інформації.

   Комп'ютерний вірус (англ. computer virus) - комп'ютерна програма, яка має здатність до прихованого саморозмноження. Одночасно зі створенням власних копій віруси можуть завдавати шкоди: знищувати, пошкоджувати, викрадати дані, знижувати або й зовсім унеможливлювати подальшу працездатність операційної системи комп'ютера. Приклади вірусів: Neshta, Staog, Archiveus.

Шпигунський програмний продукт (англ. Spyware) - це програмний продукт особливого виду, що встановлений і вживається без належного сповіщення користувача, його згоди і контролю з боку користувача, тобто несанкціоновано встановлений.

   Споживчі ризики. Дану групу ризиків в мережі Інтернет відносять до кіберзлочинів: продаж товарів через мережу, де часто вони не відповідають своїм характеристикам (порушується Закон України «Про захист прав споживача»); перевід грошових потоків через банківські картки, де не завжди конфіденційна інформація є незахищеною.

     Отже, для того щоб запобігти всім тим негативним явищам та небезпекам, які очікують дітей в Інтернеті, необхідно їх навчити правильній поведінці та безпечному користуванню сучасними Інтернет-технологіями!

Поради для батьків:

1. Разом з дітьми розробіть правила користування Інтернетом. Особливо домовтеся з ними про прийнятий час роботи в Інтернеті і сайти, до яких вони збираються заходити.

2. Знайдіть час для відвідування сайтів разом з дітьми та заохочуйте дітей ділитися з вами їх знаннями в Інтернеті.

3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають або займаються чимось іншим, що вимагає реєстраційного імені, допоможіть дитині його вибрати і переконайтеся, що воно не містить ніякої особистої інформації.

4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не видавали своєї адреси, номера телефону або іншої особистої інформації. Наприклад, місце навчання або улюблені місця для прогулянки.

5. Навчайте дітей не розміщувати свої чи сімейні фотографії.

6. Поясніть, що давати свої паролі не можна нікому, крім батьків, навіть найближчим друзям.

7. Поясніть, що не потрібно відповідати на невиховані й грубі листи. Якщо отримали такі листи, то потрібно сповістити про це батьків.

8. Скажіть дітям, що їм не слід зустрічатися з людьми, яких вони знають тільки з Інтернету. Поясніть, що ці люди можуть виявитися зовсім не тими, за кого себе видають. Якщо ж це необхідно, то спочатку треба спитати дозволу батьків. Зустріч у громадському місці та й у присутності батьків.

9. Скажіть дітям, що не все, що вони читають або бачать в Інтернеті, - правда. Привчіть їх запитувати вас, якщо вони не впевнені.

10. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтеся, що вони знають про те, що правила етикету діють скрізь – навіть у віртуальному світі.

11. Наполягайте, щоб діти не завантажували музику, комп'ютерні ігри та інші програми без вашого дозволу.

12. Поясніть, наскільки небезпечно для комп’ютера переходити на посилання, адреси яких вам невідомі.

13. Контролюйте діяльність дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтрувати шкідливий вміст, з'ясувати, які сайти відвідує дитина і що вона на них робить.

В Інтернеті дійсно можна зустріти багато суб'єктів з недобрими намірами, але це не є приводом для того, щоб відмовитися від користування цією мережею. Дотримуйтесь цих простих правил та познайомте з ними своїх дітей, і будете впевнені, що жодна людина з нечесними намірами не скривдить вашу дитину, не отримає доступу до вашої персональної інформації.

З метою надання допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.

Посібники, які міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам

для навчання дітей безпечному користуванню інтернетом:

1. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків/ І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавничий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с.

2. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник/ А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с.

3. Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями/ О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна

4. Пам’ятка для батьків «Діти. Інтернет. Мобільний зв’язок», розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі.

Як забезпечити безпеку дітей в мережі Інтернет

Пропонуємо декілька рекомендацій, які слід взяти до уваги:

  • розміщуйте комп’ютери з Internetз’єднанням поза межами кімнати вашої дитини;
  • поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в онлайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;
  • цікавтесь які вебсайти вони відвідують та з ким розмовляють;
  • вивчіть програми, які фільтрують отримання інформації з мережі Інтернет, наприклад, «Батьківський контроль» в Windows;
  • наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм онлайновим другом без Вашого відома;
  • навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою та в різних реєстраційних формах, які пропонуються власниками сайтів;
  • контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);
  • цікавтесь, чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;
  • навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в онлайні. Вони не повинні використовувати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз іншим та хуліганських дій;
  • переконайтеся, що діти консультуються з Вами, щодо будь-яких фінансових операції, здійснюючи замовлення, купівлю або продаж через Інтернет мережу;
  • інформуйте дітей стосовно потенційного ризику під час їх участі у будь-яких іграх та розвагах;
  • розмовляйте з дитиною як з рівним партнером, демонструючи свою турботу про суспільну мораль.

Використовуючи ці рекомендації, Ви маєте нагоду максимально захистити дитину від негативного впливу всесвітньої мережі Інтернет. Але пам’ятайте, Інтернет, це не тільки осередок розпусти та жорстокості, але й найбагатша в світі бібліотека знань, розваг, спілкування та інших корисних речей. Ви повинні навчити свою дитину правильно користуватися цим невичерпним джерелом інформації.

Та найголовніше, дитина повинна розуміти, що Ви не позбавляєте її вільного доступу до комп’ютера, а, насамперед, оберігаєте. Дитина повинна Вам довіряти.

Пам’ятка  для батьків «Безпека дітей в Інтернеті»

Сьогодні рівень ІКТ-компетенції дошкільників часто є таким, що дає їм змогу досить вільно користуватися Інтернетом. Батькам слід пам’ятати, що для дітей наслідки безконтрольного спілкування з Інтернетом можуть бути дуже невтішними. Тому слід подбати про те, щоб зробити Інтернет-життя дитини менш ризикованим. Набагато краще, якщо дитина дізнається правила безпечної поведінки в Інтернеті від батьків, а не зі свого сумного життєвого досвіду. Тож поясніть дітям кілька простих правил роботи в Інтернеті.

  1. Не можна залишати в публічному доступі власну контактну інформацію або відправляти її незнайомцям поштою, спілкуючись у соціальній мережі або в чаті, - зловмисник може вистежити людину за її адресою або номером телефону.
  2. Не можна погоджуватись на вмовляння незнайомих людей про особисту зустріч. Подібні пропозиції ліпше ігнорувати, а спілкування з дуже наполегливою людиною – припинити.
  3. Не слід переходити за посиланнями в повідомленнях від невідомих адресатів з надмірно привабливими пропозиціями. Найчастіше такі повідомлення розсилають шахраї або зловмисники для того, щоб заманити користувача на шкідливу веб-сторінку і заразити його комп’ютер вірусом.

Спілкуватися і поводитися в Інтернеті дитина має так само обережно, як і в реальному житті, щоб убезпечити себе від негативного впливу та неприємностей.

Комп’ютерні програми для безпеки дітей в Інтернеті

     В наш час існує багато спеціальних комп’ютерних програм для контролю за дітьми в Інтернеті. Завдяки їм можна:

- фільтрувати небажаний веб-контент – ресурси еротичного, екстремістського змісту і ресурси, що пропагують насильство;

- користуватися функцією «безпечного пошуку», яку містять більшість популярних пошукових систем;

- блокувати доступ дитини до конкретних веб-сайтів;

- блокувати доступ дитини до груп для дорослих у соціальних мережах;

- відстежувати листування дитини в соціальних мережах і ІМ-чатах – службах миттєвих повідомлень ( Instant, Messaging Service, IMS) і обмежувати спілкування з підозрілими кореспондентами;

- установити заборону на пересилання будь-яких персональних даних соціальних мережах і ІМ-чатах;

- блокувати фішингові й порносайти, на які часто ведуть посилання в повідомленнях спамерів.

    Для того, щоб відстежувати інтернет-життя дітей, потрібно встановити на комп’ютері спеціальний додаток, що зберігатиме історію їхнього листування і відвідування сайтів в Інтернеті.

Батьківський контроль у windows vista

       З появою нової операційної системи Windows Vista, до складу якої увійшли засоби батьківського контролю (Parental Control), з’явилась можливість легко контролювати отримання дітьми інформації і забезпечити їх захист під час роботи на комп’ютері. За допомогою засобів батьківського контролю є можливість встановити:

  • обмеження часу, який дитина проводить за комп’ютером;
  • обмеження часу, протягом якого діти можуть входити у систему, зокрема, дні тижня і години, коли доступ дозволено (в інший, не зазначений Вами час, діти не зможуть користуватися комп’ютером. Якщо дозволений час закінчиться, а дитина ще працює за комп’ютером, відбудеться автоматичний вихід із системи).

Обмеження доступу дітей до мережі Інтернет за допомогою веб-фільтра батьківського контролю.

Завдяки спеціальному веб-фільтру Ви одержуєте можливість встановити низку обмежень на доступ дітей до мережі Інтернет, зокрема:

  • заборонити доступ до окремих ігор (ви можете блокувати ігри на підставі вікової категорії та оцінки вмісту, а також заборонити доступ до певних ігор);
  • обмежити активність в мережі Інтернет (ви можете блокувати доступ до веб-сайтів, обираючи рівень обмеження об’єму інформації; вказати, яку інформацію за тематикою та змістом фільтри пропускатимуть, а яку блокуватимуть;
  • заблокувати або дозволити доступ до окремих веб-сайтів;
  • заборонити або дозволити завантаження файлів;
  • заборонити використання окремих програм.

Більш детально з можливостями веб-фільтра батьківського контролю можна ознайомитись на офіційному веб-сайті Майкрософт.

 

Перегляньте разом з дітьми відеопоради

щодо безпечного користування Інтернетом

Корисні підказки. Інтернет

Корисні підказки. Безпека в Інтернеті

Перелік онлайн-ресурсів, рекомендованих для дітей

www.childbooks.blox.ua – веб-сайт «Книги для дітей»;
www.abetka.ukrlife.org – веб-сайт для дітей «Весела абетка»;
www.abetka-logopedka.org – веб-сайт «Світ дитини»;
www.kazka.in.ua – веб-сайт «Українська казка»;
www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm – веб-сайт «Дитяча література»;
www.levko.info – дитячий сайт «Левко»;
www.mysl.lviv.ua – веб-сайт „ «Країна міркувань»;
www.dytjachi-virshi.org.ua – авторський сайт «Віршики пана Назара».